Skip to main content

Bovenbouw

grafiekIn de onder- en middenbouw is het voor het kind heel belangrijk om concreet handelend met materiaal te werken, maar voor het kind in de bovenbouw wordt het steeds belangrijker om informatie te putten uit boeken en van computers. Juist bij de levenssfeer van het oudere basisschoolkind passen groepsprocessen en gezamenlijk werken aan thema’s en projecten. Daar wordt dan ook veel aandacht aan besteed.

Het Montessorimateriaal wordt in de bovenbouw aangevuld met realistisch rekenwerk, waarbij kinderen leren verschillende denkstrategieën te hanteren. De bovenbouw werkt met de methode “Nieuwsbegrip”. Dit is een methode om het tekstbegrip te vergroten. Wekelijks wordt een actueel onderwerp behandeld. De kinderen werken hier soms klassikaal of in tweetallen of individueel aan.

Voor de zaakvakken is er een leerplan ontwikkeld dat gebaseerd is op de ideeën van Montessori over kosmisch onderwijs en opvoeding.

Er wordt veel aandacht besteed aan het maken van werkstukken, waarmee vaardigheden als opzoeken en het structureren van informatie geoefend worden. Deze vaardigheden worden ook ontwikkeld in het voorbereiden van spreekbeurten en boekbesprekingen. Voor Engels wordt de methode “Just do it’ gebruikt.