Zorgbeleid
Voor onderwijszorgverbreding heeft de school een intern begeleider binnen het team. De intern begeleider ondersteunt vooral de groepsleerkrachten, zodat deze de kinderen in de groep goed kunnen begeleiden. De coördinatie van de leerlingenzorg is in handen van de intern begeleider. De eindverantwoordelijkheid ligt bij de directie.
Leerlingen met extra onderwijsbehoeften
Alle leerlingen komen minimaal twee keer per jaar in een groeps/leerlingbespreking ter sprake (IB+leerkracht). Hier worden de onderwijsbehoeften en de (tot nu toe ingezette) basisondersteuning en mogelijke extra ondersteuning besproken.
Wanneer een leerkracht constateert dat een kind in zijn groep extra zorg en ondersteuning nodig heeft zal de leerkracht in eerste instantie inspelen op de leerbehoefte van de leerling binnen de groep (basisondersteuning). De ouders worden door de leerkracht hiervan op de hoogte gebracht.
Zodra blijkt dat de basisondersteuning niet toereikend is en er extra ondersteuning (door de leerkracht of door de ondersteunende leerkracht (RT)) nodig is worden de afspraken in een plan opgenomen. De ouders worden hiervan op de hoogte gesteld door de leerkracht.
Als blijkt dat het kind meer specifieke hulp behoeft, wordt dit met de ouders besproken. De school streeft ernaar dat er zoveel mogelijk in overleg met de IB-er, leerkracht en ouders wordt gekeken of er vervolgstappen nodig zijn bijvoorbeeld in de vorm van een pedagogisch didactisch onderzoek, inzet APO of inzet OKA. Afhankelijk van de adviezen wordt er een (handelings)plan gemaakt waarmee gewerkt wordt.
Het streven is om een leerling door middel van een periode van kortdurende extra ondersteuning een dusdanige ontwikkeling door te laten maken waardoor de leerling teruggaat naar het niveau van de basisondersteuning.
Als een leerling leerachterstanden heeft die groter zijn dan 1 tot 2 jaar wordt er voor die specifieke domeinen een ontwikkelingsperspectief geschreven, het OPP.
Wanneer een leerling een onderwijsbehoefte heeft waar de school mogelijk niet in kan voorzien en een mogelijke doorstroom naar een andere vorm van onderwijs nodig zou kunnen zijn vult de school het groeidocument in. Dit is een vast format van het samenwerkingsverband (SWV) . Een groeidocument is nodig om een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aan te kunnen vragen voor een andere vorm van onderwijs. Het samenwerkingsverband onderzoekt met een multi-disciplinair team welke vorm van onderwijs of welke school het beste aansluit bij de onderwijsbehoefte van de betreffende leerling.
Hier vindt u het (2020) nieuwe schoolondersteuningsplan.
Leerlingen met een handicap
Op onze school is het uitgangspunt dat ieder kind, dus ook een kind met een handicap, zich binnen zijn mogelijkheden moet kunnen ontwikkelen. Daarnaast gaan wij ervan uit dat een kind sociaal integreert en een redelijke mate van zelfredzaamheid ontwikkelt. Verder wordt er vanzelfsprekend rekening gehouden met de groepsbelangen en de mogelijkheden van de leerkracht en het team.
Voor kinderen met een handicap worden ieder jaar de individuele onderwijsdoelen vastgesteld. Op grond van de gestelde doelen wordt een handelingsplan opgesteld door de school in samenwerking met de ambulant begeleider van het Regionaal Expertise Centrum (REC). Het handelingsplan wordt met de ouders besproken en meerdere keren per jaar geëvalueerd.
Meer over leerlingen met een handicap in de schoolgids.